25 november 2019
Als jongeren in de bovenbouw zitten, willen hun ouders graag dat ze zich gaan verdiepen in een vervolgstudie. Maar hoe weet een kind welke studie hij moet kiezen? En hoe pak je dit als ouders aan? Ondanks de goedbedoelde adviezen van ouders, komen de jongeren niet altijd in beweging. Misschien kan jij je nog herinneren hoe je jouw studie koos. Was je zelf gemotiveerd om uit te vinden wat bij je paste? Bezocht je open dagen? Of werd de keuze voor je gemaakt?
Wij merken dat veel jongeren worstelen met het maken van een studiekeuze. Als ze bij ons komen hebben ze, zoals ze zelf zeggen, ‘géén idee’ welke studie ze moeten kiezen. Ze weten niet welke studies er zijn en wat bij hen past. Het is ze ook niet duidelijk wat studeren inhoudt en wat ze überhaupt willen in het leven. Een logische reactie is dan dat je ervan weg beweegt. Je houdt je er niet mee bezig, je stelt het uit om er überhaupt over na te denken. In de hoop dat het vanzelf oplost of goedkomt. Ouders weten dat het niet vanzelf oplost en proberen hun kind aan te sporen in actie te komen. Dat veroorzaakt soms stress en irritatie aan beide kanten.
Omdat ouders met hun goed bedoelde adviezen (‘ga gewoon eens bij open dagen kijken’, ‘ik denk dat …. wel bij jou past’, ‘je hebt vwo gedaan dus is het logisch dat je een universitaire studie gaat doen’, etc.) hun kind soms niet in beweging krijgen, kan de hulp van een externe uitkomst bieden. Wij kijken naar het totale beeld van de jongere. In de gesprekken achterhalen we welke gevoelens de jongere heeft ervaren, en nog steeds ervaart, bij belangrijke gebeurtenissen in zijn jeugd. Dit geeft inzicht in zijn drijfveren. Drijfveren die in zijn kinderjaren zijn ontstaan. Daarnaast ontdekken we zijn waarden en behoeften. De jongere maakt onder ander een studiekeuze- en persoonlijkheidstest. Deze geven samen met een 720°C feedback inzicht in wat voor type hij is en welk studies hier goed op aansluiten. Al deze gegevens leggen we naast elkaar, zodat de jongere een totaal beeld van zichzelf krijgt. Hij leert zichzelf kennen en begrijpen. Met dit inzicht kan de jongere gericht gaan kijken welke studie, omgeving en lesmethode het beste bij hem past. Stel een jongeren werkt graag samen en houdt van een dynamische manier van leren, dan zou probleemgestuurd onderwijs goed kunnen aansluiten.
De ontwikkeling van scholier naar student is een proces. Een bewuste keuze maken voor een studie is dat ook. Wij merken dat jongeren het prettig vinden dat wij ze meenemen in dit proces. We doen dat met een logische opbouw van onze gesprekken. Onze ervaring is dat na de gesprekken, oefeningen en testen de puzzelstukjes voor de jongere op zijn plek vallen. Van intake tot afsluitend gesprek omvat dit coachtraject 6 gesprekken van 1 uur. Aangezien wij merken dat betrokkenheid van ouders positief werkt, vragen wij 1 van de ouders/verzorgers bij het eerste en laatste gesprek aanwezig te zijn.
Yvette Schunselaar is studiekeuzecoach. Frederiek Vetkamp is jongerencoach. Wij bundelen onze expertise en ervaring. De jongeren die bij ons komen voelen zicht gezien en gehoord door ons. We zien hen als individu. We kijken naar hun persoonlijke ontwikkeling van peuter tot jong volwassene. Daarnaast kijken we naar de jongere als leerling en toekomstige student. We vragen door, tot we bij de kern komen. Zo achterhalen we waar de jongere behoefte aan heeft en wat hij belangrijk vindt in zijn leven en zijn studie. Op die manier komt de jongere er zelf achter wat bij hem past. Het is een combinatie van ‘wie ben ik’ en ‘wat zoek ik in mijn studie en mijn leven’. Ook onderzoeken wij welke lesmethode èn studieomgeving bij de jongere past.
Wij begeleiden de jongere van ‘ik heb geen idee’ naar ‘na het gericht bezoeken van de open dagen, maak ik de keuze …………te gaan studeren bij …(opleidingsinstituut)’.
De coaching vindt plaats in een huiselijke setting, aan de keukentafel. Lekker ongedwongen.
Inzicht. Motivatie. Vertrouwen. We merken dat als jongeren begrijpen wie ze zijn en waar ze behoeften aan hebben, ze gemotiveerd raken zich in studies te verdiepen en open dagen te bezoeken. Na ons studiekeuzetraject is de jongere in staat een weloverwogen studiekeuze te maken. En dat voelt goed!
Vindt jouw zoon of dochter het ook lastig om een studie te kiezen? Weet dan dat het ook anders kan. Neem gerust contact met ons op via 06-39228830 of via frederiek@27gradencoaching.nl. Mocht je meer willen weten over personal coaching, kijk dan op www.27gradencoaching.nl
Ben je benieuwd wat ik voor jou of jouw kind kan betekenen?
Praten helpt! Je bent van harte welkom!
+31 6 39 22 88 30
frederiek@27gradencoaching.nl